Hej! Du använder en gammal webbläsare

Våra avdelningar

Skogslindens förskola är en tvåvåningsbyggnad som består av sammanlagt 6 avdelningar med småbarnen på nedervåningen och storbarnen på övervåningen.

Lek med ljus och skuggor. Foto: Claudia Fried

Förskolan har öppna ljusa rum med inspirerande miljöer och material. Avdelningarna samarbetar två och två och bildar arbetslagen Trollsländan 1-3 år, Flugsvampen 1-5 år (Flugan 1-3 & Svampen 3-5) och Nässelfjärilen 3-5 år.

Förskolans miljö

Miljöerna och matrialen är anpassade efter barnen och de olika åldrarna. De är inredda med "små" stationer/miljöer och materialet är anpassat för locka barnen till ett utforskande och lärande som sätter igång deras kreativitet och fantasi tillsammans med kompisar och pedagoger.

Miljöerna är planerade för att barnen själva eller med stöd av pedagog ska kunna ta fram material som väcker deras intresse.

Tillsammans med pedagogerna utforskar barnen utifrån olika projekt i samspel med t ex lera, måla, rita, bygga, dansa och de analoga och digitala verktygen. Att arbeta i projekt är en central mötespunkt för barnen och finns med under hela dagen.

Lek, samspel och värdegrund är en viktig del i den dagliga verksamheten och genomsyrar alla vår aktiviteter. Miljöerna och materialen är skapade för självständighet men också för att ge utmaningar och vidareutveckling.

Senast uppdaterad: 17 september 2018